Slizký finanční poradce, Alzák a zelená karta v mobilu

Přiznávám, titulek má nalákat k tématu, které nemusí být zrovna zábavné. Týká se totiž srovnání a sjednání pojištění. Ale možná to zase taková nuda nebude, protože na trhu srovnávačů pojištění bude ještě veselo.

Vůči finančním poradcům se zjevně vymezuje aktuální reklama srovnávače Frenkee, u kterého si mimo jiné sjednáte i některá pojištění. Ta lze prý uzavřít bez dotírání a tlačení (ze strany poradců).

Zatím se finanční poradci bát nemusí, protože mají k dispozici srovnávače s větší nabídkou pojištění i nižší cenou, než kterou svým klientům poskytuje Frenkee. Přesto je zřejmé, že by finanční poradce neměli nechat srovnávače bez povšimnutí.

Kolik je srovnávačů?

V současné sobě lze napočítat 18 projektů, které sami sebe označují za on-line srovnávače. Dále lze na českém internetu nalézt tzv. sekundární weby, které nepřinášejí žádnou novou hodnotu pro uživatele, ale obsahují pouze vnořené jiné srovnávače nebo na tyto srovnávače odkazují. Cílem je zvýšit šance ve vyhledávání zájemců o pojištění a nasměrovat je na primární srovnávač.

Mezi 18 primárních srovnávačů jsou řazeny i weby CeskePojisteni.cz, ChytryHonza.czKykyryky.cz, přestože aktuálně nenabízí skutečné on-line srovnání. CeskePojisteni.cz obsahuje pouze on-line sjednání pojištění cizinců nebo dopravců, web ChytryHonza.cz přesměrovává na srovnávač ePojisteni.czKykyryky.cz zatím pojištění vozidel nesrovná, slouží jako generátor leadů. Oproti minulému roku z trhu odešel Kalkulik.cz. Raritou je srovnávač ABCpojisteni.cz, který dávno zastaral, ale jeho provozovatel stránky stále ponechal zveřejněné.

Tři srovnávače nemají jednoznačně stanovenu primární doménu. V případě Srovnator.czSuri.cz je již rozhodnuto. Zvířátka Surikata prohrála s racionálním názvem Srovnátor. Weby jsou již prakticky sjednoceny, Surikaty zmizely, a tak je možná jen otázkou času, kdy bude doména Suri.cz zrušena a přesměrována na Srovnator.cz.

Složitější situaci s brandem řeší dvě dvojice Srovnejto.cz+ePojisteni.czUsetreno.cz+TOP-pojisteni.cz. Společnosti vyrostly na nabídce pojištění, v minulosti byl název obsahující klíčové slovo výhodou. S rozšířením služeb i na prodej elektřiny, plynu atd. bylo třeba vytvořit univerzálnější značku. Zvyk klientů je ale železná košile, a tak jako není možné „zabít“ Alzáka, nelze jednoduše nařídit spotřebitelům, aby na starou doménu zapomněli a chodili již jen na novou. Proto ještě po dlouhou dobu budeme u těchto dvou společností evidovat dva názvy. Alzák se zatím do prodeje pojištění nepouští, respektive soustředí se jen na pojištění proti rozbití a krádeži či jen proti krádeži a pojištění prodloužené záruky. Finanční poradce ale poměrně jednoduše dokáže najít výhodnější nabídku.

Odlišnosti srovnávačů povinného ručení

Jednotlivé srovnávače se výrazně liší. Společnosti volí různé postupy vedoucí k zobrazení nabídky jednotlivých pojišťoven. Některé navrhly web tak, aby klient po zadání údajů získal finální cenu, jiné od klienta nepožadují všechny údaje a soustředí se na sjednání po telefonu. Mezi pět základních odlišnosti patří:

Nutnost uvedení kontaktu

Již 5 srovnávačů při tvorbě nabídky nepožaduje po uživateli uvedení e-mailu nebo telefonu. V ostatních případech má návštěvník možnost zalhat a uvést smyšlené kontakty. Pouze u Usetri.penize.cz je skutečný e-mail nutný, bez kódu zaslaného v SMS se uživatel ke srovnání nedostane.

Finální nebo předběžná cena

Pouze 3 srovnávače používají obchodní praktiku, kdy se záměrně nezeptají na všechny potřebné údaje ke stanovení ceny, ale cílem je získat v prvním kroku od uživatele telefon. Následně jsou zobrazeny nabídky s cenou „od“ a zájemci o pojištění volá operátor. Většina srovnávačů volí cestu spočívající v získání všech údajů rozhodných pro cenu hned na počátku a zobrazení seznamu nabídek již s finální cenou.

Skutečné bonusy

I srovnávače, které se zeptají na všechny údaje ohledně vozidla, se mohou obávat odchodu návštěvníka webu při požadavku na vložení rodného čísla pro přesné určení bonusů-malusů. Proto buď v prvním kroku ani zjištění bezeškodního průběhu nenabídnou nebo dávají zájemci na výběr mezi zadáním rodného čísla plus jména (u právnických osob IČ) a otázek na dobu pojištění a počet škod. Tato alternativní metoda je bohužel chybná. Žádné pojišťovně nepostačují tyto údaje na určení ceny. Pojišťovny pracují s přesnou škodní historií, kterou získají z databáze ČKP. Lze očekávat, že tyto neúčelné otázky během příštího roku z webů srovnávačů nadobro zmizí a zůstane pouze dotaz na údaje pro ověření v registru škod.

Konfigurace povinného ručení

Většina vozidel v Česku má pouze povinné ručení bez havarijního pojištění. Ale i v rámci povinného ručení si klient může zvolit výši limitu, asistenční služby a doplnit nejoblíbenějším připojištěním skel vozidla. Srovnávače tak obsahují filtry (podobně jako v e-shopech), kde si uživatel zadá své požadavky typu limit, chci/nechci skla, rozsah asistence nebo pojištění střetu se zvířetem či živelní pojištění. Některé weby konfiguraci nabízí omezeně (pouze společně se zadáním vstupních údajů), ty lepší ji mají na obrazovce s nabídkami. Po změně požadavku uživatelem srovnávač ihned zobrazí vhodné nabídky s aktualizovanou cenou.

Počet pojišťoven

Na trhu působí 11 pojišťoven s nabídkou povinného ručení. Některé srovnávače spolupracují pouze s vybranými pojišťovnami. A naopak, některé pojišťovny nechtějí spolupracovat se srovnávači nebo nechtějí být zobrazovány na webu a spolupracují jen při prodeji přes telefonní operátory srovnávače. Všimněte si, že pouze jeden web umožňuje on-line srovnání cen obou největších pojišťoven, Generali a Kooperativy.

Přiložený přehled byl vytvořen v polovině listopadu pro konkrétní modelpoint. Je možné, že pro jiné příklady je nabídka pojišťoven širší, vždy záleží na dostupnosti a funkčnosti webových služeb jednotlivých pojišťoven.

Další vývoj srovnávačů

Pojištění vozidel a zejména povinné ručení je vnímáno mnoha spotřebiteli jako komodita. I to je důvodem rostoucího podílu nově uzavřených pojištění přes online srovnávače. Není výjimkou, že i klient, který má svého finančního poradce a řeší s ním všechny finance, si o přestávce v práci zkusí naklikat své vozidlo, aby si ověřil, že má tu nejlepší cenu. Nehledě na to, že majitelé aut stále častěji využívají nejrůznější mobilní aplikace jako je např. AutoMobil či Zelená karta. Nárůst využívání mobilních aplikací je tudíž zřejmý a bude tomu tak i v případě sjednání pojištění.

Pokud (slizký) poradce nechce přepustit své klienty v povinném ručení „mobilním srovnávačům“, musí nabídnout více než ony. Musí být schopen spočítat pojištění pro všechny pojišťovny na trhu, a navíc ukázat klientovi srozumitelně rozdíly mezi jednotlivými produkty a obhájit své doporučení. Hodnověrné srovnání skutečně důležitých parametrů autopojištění je totiž něco, co žádný online srovnávač zatím nenabízí.

Přehled srovnávačů je ke stažení zde.

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.