Podpojištění: Akademie pojištění rozdává vysvědčení. Kdo za 1 a kdo za 5?

Posláním Akademiepojištění.cz je pomoci finančním poradcům a jejich klientům dělat v oblasti pojištění moudrá rozhodnutí. Proto jsem také napsal knihy Život jako riziko 1 a 2.

Ale je tu ještě jedna věc, o které přemýšlím, když nespím. Jak přimět některé pojišťovny, aby se chovaly vůči klientům férově?

Vysvědčení pro pojišťovny

A tak jsem se rozhodl, že budu dávat pojišťovnám vysvědčení. Je totiž možné, že pojišťovny třeba ani nevědí, že lze postupovat vstřícněji. Špatná známka pro pojišťovnu neznamená žádnou katastrofu, ale impuls k tomu, aby na sobě pracovala a svoje hodnocení si v budoucnu vylepšila. Stejně jako ve škole.

Podpojištění není problém jen klientů, ale i pojišťoven

Jednou z největších bolestí českého pojišťovnictví je podpojištění, proto prvním hodnoceným „předmětem“ je právě podpojištění.

V tomto příběhu jsme si ukázali, jak podpojištění může vést až k exekuci.

https://akademiepojisteni.cz/jak-muze-podpojisteni-vest-k-exekuci/

Pojišťovnu k tak přísnému postupu vůči klientovi žádný zákon nenutil. Definice podpojištění v občanském zákoníku není totiž jednoznačná a umožňuje více výkladů, proklientský i protiklientský. Budeme proto hodnotit to, jak pojišťovna přistupuje ke krácení pojistného plnění.

Pravidla pro hodnocení 

Hodnotíme odpověď pojišťoven na následující otázku: Pokud je pojistná hodnota nemovitosti 6 miliónů korun, ale klient má sjednanou pojistnou částku 3 miliony (stejně jako ve výše popisovaném reálném případu), tak při úplném zničení nemovitosti vyplatíte 3 miliony nebo 1,5 milionu?

Akademiepojištění.cz stanovila následující pravidla pro udělení známek jako ve škole (1 – nejlepší, 5 – nejhorší):

  • 1 – pojišťovna garantuje plnění 3 mil. Kč, vstřícný záměr je uveden přímo v pojistných podmínkách, klient má tedy jistotu maximálního možného plnění ve výši pojistné částky
  • 2 – pojišťovna plní 3 mil. Kč, avšak jen na dobré slovo; vstřícný záměr pojišťovny je uveden v dohledatelném veřejném příslibu
  • 3 – pojišťovna plní 3 mil. Kč, avšak jen na dobré slovo; vstřícný záměr pojišťovny není uveden v pojistných podmínkách ani ve veřejném příslibu; pojišťovna se odvolává na neveřejné interní postupy, které nemusí být dodrženy či mohou být kdykoliv změněny
  • 4 – pojišťovna plní 1,5 mil. Kč, vstřícnost pojišťovny není uvedena v pojistných podmínkách a pojišťovna písemně potvrdila tento přísný postup. Tuto známku dostává i pojišťovna, která se vyhne jednoznačné odpovědi a na opakovaný dotaz odmítne potvrdit vstřícný záměr.
  • 5 – pojišťovna plní méně než 1,5 mil. Kč nebo opakovaně neodpovídá na dotazy

Jedničku dostávají 4 pojišťovny

Nejvyšší hodnocení dostávají od Akademie pojištění:

  • GENERALI ČP
  • KOMERČNÍ POJIŠŤOVNA
  • PILLOW
  • UNIQA

Gratuluji! U tří z nich (Generali ČP, Pillow a Uniqa) psal ustanovení o podpojištění hodný a nikoliv zlý právník. U Komerční pojišťovny je stanovení pojistné částky pro nemovitost na odpovědnosti pojišťovny (u pojištění domácnosti je postup mírně odlišný).

A pojďme se podívat, jak jsou na tom další pojišťovny.

Pozn. Pokračování článku je uzamčeno, můžete si ho odemknout zde. Dostanete se tak i k dalším informacím jen pro členy Akademie pojištění a k dalším vysvědčením v budoucnosti. Rovněž máte možnost aktivně ovlivnit obsah tohoto webu.

TENTO ČLÁNEK JE DOSTUPNÝ POUZE PRO PŘIHLÁŠENÉ UŽIVATELE.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.